Sudah setahun saya belajar berlari

Minggu ini genap setahun saya belajar berlari, saya pun lupa tarikh sebenar saya mula berlari…

Saya pun lupa bila saya mula berjinak dengan apps iphone untuk belajar berlari… Seingat saya saya memulakan semuanya ini sebab duduk serumah dengan kawan yang suka pergi ke gym… Namanya Shuk… Dia yang encourage pergi ke gym… Kalau pergi ke gym… Saya tak berapa minat angkat besi… Angkat tu angkatlah tapi maklumlah keding… Tu yang tak angkat banyak tu…

Masa tu saya tertarik pada treadmill. Saya akan ke sana dan menaikinya dalam ~30-45minit… Sampai ada yg cuak bila saya naik… Masa itu hampir tiap2 hari saya ke sana Xpert Gym di pasir tumboh…

Agak boring dengan gym, saya mula berjalan cepat atau ‘brisk walk’ di sekitar pasir tumboh… Menggunakan apps Viaden Pedometer saya guna untuk calculate calori saya… Masa tu saya jahil sesangat dengan calori… Hampir nak join H****l**e untuk kuruskan berat badan… (ok yang itu nanti saya cerita)

20130325-120001 PM.jpg courtesy from Viaden Pedometer

Agak bosan dengan viaden pedometer, saya beralih kepada NikePlus. Seawal dulu saya ingatkan ianya hanya boleh digunakan dengan nike+ device sahaja. Rupanya ada nikeGPS juga…

20130325-121336 PM.jpg nike+

Teringat zaman tu… Punyalah azab nak lari… Peluh… Letih, kaki cramp, shin splits… Tapi tabahkan hati… Cekalkan semangat…. Lari jugak… Saya ikut tips dari website seperti running.about.com, tips4running, runnersworld dan lain-lain laman untuk belajar macam mana nak berlari tapi dengan efisyen dan tidal berapa letih…

20130325-121914 PM.jpg antara larian pertama saya… Nampak tak pace punyala selow… Ehehe…

20130325-122018 PM.jpg performance bulan April 2012… Haha… Memang pace hanyutttttt….

Saya juga menggunakan apps runkeeper. Mmg bagus, dan kita boleh ambil gambar guna app ini…

20130325-122200 PM.jpg my runkeeper, selow kan? haha

Entah saya jadi seronok, macam dapat runner’s high, hampir tetiap hari nak running sahaja… Makin ketagih… Kalau balik petang 5pm saya akan cepat2 tukar baju… Solat asar dan pakai kelengkapan dan run… Gila betui…haha

20130325-122546 PM.jpg ini antara perkembangan running saya…. Tapi tak berhenti setakat 800km sahaja…

Ini adalah larian terkini saya, terima kasih atas dorongan isteri saya, keluarga saya rakan2 dan tk lupa buat kawan saya Lt Sabri Salleh mamat tu otai runner, biathlon ajak saya join event running, sehingga kini saya sudah menyertai empat larian terbuka, dan 10km tu alhamdulillah dah jadi rakan saya, bukannya mimpi ngeri saya, hehe…

20130325-123517 PM.jpg Penang Malakoff Running 2013, alhamdulillah dapat tempat ke-378 daripada ~1200 peserta lelaki terbuka

20130325-125711 PM.jpg dah cecah 1000km larian, hehe

Created by MyFitnessPal – Free Weight Loss Tools

Tak banyak weight loss, sikit je… Hehe

3 thoughts on “Sudah setahun saya belajar berlari

Leave a Reply

