My running gears

Banyak orang tanya kat saya nak pakai apa masa lari? Apa nak ada masa lari? Bila nak lari? Hari ni saya rest day, so bolehlah taip ni sikit….

Ok, nak lari, mesti kena ada kelengkapan asas, dua benda je, baju dan seluar..

baju
Kalau ikut banyak running blog/web semua akan suggest pakai baju sintetik macam baju poliester atau paling senang ala-ala ‘dri-fit’ punya baju. Ada yang pakai jenis bodyhugging (kalau saya banyak pada ‘peruthugging’, haha!), ada yg jenis nak pakai singlet, ada yg longsleeve… Ini terpulang pada kesesuaian, cuaca, suhu persekitaran… Janji selesa bang… Kalau saya mmg saya akan pakai baju ala drifit tu, kalau jersi pun bukan, sbb dia lightweight. Kurangkan pakai ala cotton, sebb dia mmg akan serap serap peluh, tapi dia payah nak menyejatkannya… Kau nak pun bagus masa malam atau suasana sejuk… Kalau bila event, try pakai baju yg seringan yang boleh… Mcm singlet ke…

seluar
Seluar pun ikut kesesuaian, kalau nak pakai tights pun boleh, tak nak pun boleh. Hari ni ada perboncangan dalam group fb sususejat pasal perlukah pakai underwear semasa running, banyak jawapan dah kami beri dalam tu. ia bergantung kepada kesesuaian masing2. Yang penting macam saya, mmg tutup aurat 😉

my iphone
Saya tak boleh lari so call tanpa iphone saya, sebab iphone sayalah yang saya keep track data running ke dalamnya… Seronok rasa kita dah tahu perkembangan kita… Bila lari saya terus on apps nih, satu nikeplus dan endomondo.20130405-055115 PM.jpg

Dulu saya suka pakai armstrap untuk letak iphone saya, tapi sekarang malas pula… Haha

20130405-055615 PM.jpg

Satu kajian, tapi saya lupa dari mana, mengatakan bilangan peserta larian pasa sukan larian bertambah akibat pengenalan smartphone pada masyarakat… (nanti saya cuba carikan kajian tersebut)…

Kadang2 kalau saya rajin saya akan link kan dengan dailymile atau mapmyrun larian saya bila kat laptop…

kasut

Rasa kasut nanti saya buat entri lain, kasut memang kena panjang lebar, sebab tak nak injury…
20130405-061432 PM.jpg My brooks collection

HaRaM

Apa? HaRaM ? Haha sebenarnya, heart rate monitoring watch. Mmg saya cadangkan untuk beli, lagipun kita boleh pantau denyut nadi semasa berlari, sebab kadang kita dok dengar kejadian tak elok seperti, pengsan dan paling menyedihkan meninggal… Kadang saya tengok kawan run lebihari denyut jantung yg disarankan…

20130406-122541 AM.jpg saya punya murah je suunto m4…

Tapi yg ni bagusnya boleh link n sync ke dalam computer…

ipod nano

Yang ni kalau bateri enpon saya habis, dia tak guna gps tapi guna pedometer…

20130406-122807 AM.jpg
Cuma pedometer tak setepat gps dlm menentukan ketepatan larian…

Apa lagi? Rasa itu je kot basic run kit bagi saya…

Sekian…

2 thoughts on “My running gears

    • Memang susah, nak jumpa… Rasa kalau acik cuba tanya dlm group susu sejat Dr riffie adnan, rasa dia guna armstrap note… Tak pun acik pakai waist pouch bag… Lagi senang…

      Tak pun cari kat lelong.com.my

      Armstrap pun saya jarang pakai… Sebab guna waist strap…

Leave a Reply

